Kunst i undervisning aktiverer hjernen og styrker læring

Tegning aktiverer flere områder i hjernen, noe som gjør det til en effektiv læremetode sammenlignet med lesing og skriving. Dette skyldes at tegning engasjerer personen i flere prosesser: visuelt, motorisk og semantisk (kunnskapshukommelse).

Kunst i undervisningen er ikke bare gunstig for kognitive funksjoner, men også for helse. Verdens helseorganisasjon (WHO) bekrefter at kunst spiller en betydelig rolle for fysisk og psykisk helse. Rapporten deres inkluderer et bredt spekter av kunstneriske uttrykk, som musikk, dans, litteratur, teater, visuell kunst og animasjon.

Adele Diamond, professor i nevrovitenskap, understreker viktigheten av å stimulere barn og unge intellektuelt, fysisk, sosialt og emosjonelt for å fremme deres eksekutive funksjoner (EF) - hjernens kontrollfunksjoner som er nødvendige for konsentrasjon og refleksjon. Dersom disse behovene blir ignorert, vil det hemme deres evne til å lære og utvikle sine EF.

Integrering av kunst i undervisningen gir en helhetlig tilnærming som fremmer både kognitiv og emosjonell utvikling, samtidig som det styrker barn og unges evne til å lære og utvikle seg.

– Les mer om kunst og helse på who.int

Lag kunst med Urbant Verksted

Med nøye utarbeidede læreplaner for barn og ungdom, introduserer vi elevene for kreative yrker og muligheter de ellers ikke hadde kommet over.